onsdag den 30. oktober 2013

 Så kom det til at handle om hjemmestrikkede sokker!! Jeg troede aldrig jeg skulle komme til at føle begejstring for den kunst!! Sokkerne på det første billed er voksen sokker strikket på gammeldags maner med 5 pinde.. Det var lidt af en udfordring, da jeg kun en gang før har prøvet det og intet kan huske af det. Så det føltes som allerførste gang, men er nu blevet ret godt tilfreds med resultatet :)

Der er nu mindst to teknikker til at lave sokker, den med en sok af gangen og alm strømpepinde. Der er så også kommet en hvor man strikker begge sokker på en gang på en rundpind. Det kaldes vist magic loop måden. Uanset hvad den kaldes er jeg blevet voldsomt begejstret for den nye teknik.
Første forsøg på den nye teknik med to på en pind resulterede i de små mørke sokker på billedet ved siden af bogen :) Da det jo gik rigtig godt og jeg fik blod på tanden efter mere, kom de tøsefarvede sokker til som ses på sidste billede :)


 Det gode ved det med to på en pind er at man starter med tåen
og strikker op af og dermed kan gøre sokkerne ekstra lange uden at skulle spekulere på om der nu er garn nok :)

På den gamle måde strikker man fra skaftet og ned til tåen, hvilket gør at man skal være sikker på at der er nok garn til at lave tåen. Det synes jeg ofte resulterer i ufrivillige garnrester.
Konklusionen er at jeg er blevet voldsomt begejstret for at strikke sokker nu og der vil i fremtiden nok blive produceret en del med forskellige mønstre, str og længder..
Bogen jeg har lært metoden med begge sokker på en gang hedder "To på én pind - fra tå til top" af Lene Randorff.

De første par sokker er strikket efter opskrift i Politikens hækle og strikkebog men tåen er ændret til en stjernetå istedet for den i opskriften :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar